Soulid bestaat 15 jaar!

Dit jaar is het precies vijftien jaar geleden dat Soulid het levenslicht zag. Liever staat ze een beetje op de achtergrond, maar toch: een mooi moment om even bij stil te staan met onze oprichter én directeur, Lesley Kleef.

Mensen die je kennen, hebben het altijd eerst over je mooie, Belgische tongval. Hoe is het om als Belgische in Nederland te werken?

“Ik ben de dochter van een Belgische moeder en een Nederlandse vader en ik ben in België opgegroeid. Ondertussen werk ik al meer dan twintig jaar in Nederland. In het begin was het wel even wennen. Ik sprak het eerste jaar iedereen consequent aan met ‘U’, bijvoorbeeld. Dat heb ik inmiddels afgeleerd. Ondertussen denk ik dat mijn accent vooral in mijn voordeel werkt. Het laat het ijs snel smelten en Belgen worden in Nederland omarmd omdat ze als toegankelijk en ‘gezellig’ worden gezien. Of ik dat ben? Haha, jazeker!”

Moest je ook wennen aan bepaalde gebruiken?

“Dat valt wel mee vanwege mijn Nederlandse roots. Wat ik wel meteen als verschil opmerkte, is de manier van lunchen met klanten. In België gebeurt dat veel uitgebreider. Daar zit je gemakkelijk een paar uur te tafelen. Wijntje of biertje erbij. In Nederland zitten mensen na een half uur al op de klok te kijken. En eten we een broodje kroket!”

Je werkte al in het communicatievak toen je met Soulid startte. Wie inspireerde je?

“Mijn vader is een grote inspiratiebron geweest. Ik had het gevoel dat communicatie bij veel organisaties en bedrijven was afgedreven van de identiteit van die organisatie en van de mensen. Dan was er wel een mooi logo of een mooi filmpje, maar ik miste de ziel, de verbinding. Daarover filosoferend zei mijn vader dat ik het in eigen hand moest nemen. Niet wachten, doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Mijn ouders hebben me geleerd om hard te werken, door te zetten en te geloven in mijn eigen kracht. Dat heb ik gedaan. Toen de kans zich voordeed, schreef ik een ondernemingsplan en kort daarna was mijn bedrijf geboren. Mijn vader heeft de ontwikkeling van Soulid helaas niet meer kunnen meemaken. Toch weet ik zeker dat hij een oogje in het zeil houdt.”

Wát is de kern van Soulid?

“Wij werken met een team van ondernemende professionals heel fijn samen. Daardoor beperken we de overhead. Maar onze toegevoegde waarde zit vooral in het feit dat wij, samen met de klant, terug gaan naar de basis. Communicatie begint niet met een flyer of een website. Dat begint met het samen kijken waar jij als ondernemer en jullie als organisatie voor staan. Wat is jullie identiteit, wie zijn jullie, wie wíllen jullie zijn? Vanuit die kern, vanuit die bewustwording, gaan we verder. Bij elke opdracht kijken we welke expertises nodig zijn om te komen tot het beste resultaat. Het moet één geheel worden, allemaal in lijn met de identiteit. Waarbij we overigens ook coaching en communicatietraining toe kunnen voegen omdat gedrag een belangrijk aspect vormt van je organisatie identiteit. Onze meerwaarde is dat we niet gefragmenteerd werken, maar integraal.”

Wie zijn jullie klanten eigenlijk?

“Ik begon mijn carrière in overheidscommunicatie en droeg vervolgens mijn steentje bij als communicatieadviseur bij re-integratie- en opleidingstrajecten. Van daaruit is Soulid ontstaan. We breidden onze opdrachtgevers uit met opdrachten in de zorg en in het onderwijs. Die maatschappelijke component vind ik zelf heel belangrijk in onze werkzaamheden. Na de overname van twee andere communicatiebureaus kregen we ook klanten in de bouw- en vastgoedwereld, zakelijke dienstverlening en de industrie. Dus, op dit moment hebben we een grote differentiatie, zowel in branches als in opdrachten. Daar ben ik blij om!”

Welke ontwikkelingen heb je in je vak gezien?

“Door de tekorten op de arbeidsmarkt komen er steeds meer vragen op dat gebied op ons bordje. Employer branding is echt iets van de afgelopen tien jaar, zeker in bepaalde sectoren. Organisaties realiseren zich in toenemende mate dat een goede profilering en zichtbaarheid als werkgever belangrijk zijn. Ook hier weer kijken we met werkgevers naar de ziel van hun organisatie. Wie zijn zij als werkgever, wat is hun authentieke identiteit en welke mensen, wat voor mensen, zoeken ze eigenlijk? Het is mooi om organisaties hierin op communicatievlak te ondersteunen.”

De technologische ontwikkelingen gaan snel. Hoe zie jij de toekomst van een mensgerichte organisatie als Soulid?

“Dat mensgerichte, dat zegt al heel veel. Kijk, op de eerste plaats moeten wij ons continu bewust zijn van de nieuwe ontwikkelingen. Daarvoor hebben we ook onze gespecialiseerde samenwerkingspartners. Zo werken wij nauw samen met een innovatief bureau dat zich helemaal toelegt op social media en die helemaal ‘bij’ zijn als het gaat om nieuwe trends en ontwikkelingen.

Artificial Intelligence bijvoorbeeld zal zeker een rol krijgen in mogelijk álle sectoren. Dat is prima als je dat op een goede manier integreert. Ik zie AI als een enthousiaste stagiaire die allerlei nieuwe ideeën meebrengt. Dat enthousiasme moet je niet afremmen, maar positief omvormen zodat het resultaat oplevert. Maar identiteit, strategie en communicatie staan of vallen toch vooral met de mensen die invulling geven aan jouw product of dienstverlening. Daar begint alles en daar begint dus ook je communicatie.”

Je bent zelf ook trainer en coach. Hoe past dat in de visie van Soulid?

“Ik vind het belangrijk dat organisaties, als het gaat om identiteit en strategie, zoveel mogelijk zelf de regie hebben. Dat ze hun eigen concept ‘doorleven’ en uitdragen. Met gedrags- en communicatietrainingen beïnvloeden we kennis, houding en gedrag van álle medewerkers. Het is een mooi traject om mensen bewust te maken van hun rol. Hoe ze bijdragen aan het uitdragen van de organisatie identiteit en hoe ze professioneel, klantgericht en communicatief sterk handelen.

Mijn manier van coaching? Ik ga graag aan de wandel. Als je buiten loopt, in de natuur of gewoon in de omgeving, heb je andere gesprekken. Kom je dieper. Gesprekken met ondernemers gaan vaak over die identiteit, over de persoonlijke balans en over de richting die je in wilt. Ik vind dit een hele waardevolle manier van in gesprek gaan met iemand en dat hoor ik ook terug.”

Hoe kijk je terug op de afgelopen vijftien jaar?

“Trots. Vanochtend zag ik op LinkedIn een kort filmpje van een organisatie die wij na een fusie hebben begeleid naar een nieuwe identiteit. Een mooi filmpje, denk ik dan. Maar weinig mensen weten wat voor een voortraject dat filmpje heeft gehad. Hoe we waardevolle positioneringssessies hebben doorlopen met mensen in de organisatie over de nieuwe waarden en de eigenheid van de nieuwe organisatie. Hoe we langzaam stapjes hebben gezet naar een nieuwe identiteit en hoe we vervolgens die identiteit visueel hebben vormgegeven. Onder andere in dat filmpje. En, uiteraard ben ik ontzettend dankbaar. Voor het vertrouwen van onze opdrachtgevers en voor mijn geweldig team van professionals waarmee ik elke dag mag samenwerken. Daar bof ik echt mee!”

Welke klant hoop je dat er straks belt om eens te komen praten?

“Een organisatie die met een frisse blik naar de eigen identiteit wil kijken. Of dat nu om je corporate merk of je werkgeversmerk gaat. Het gaat erom dat je open staat om eens te herijken. Kijken wie je bent en hoe je dat wilt uitstralen. Als er iemand belt met die vraag, ben ik meteen enthousiast! En, van maatschappelijke organisaties gaat mijn hart sowieso sneller kloppen.”