Communicatietraining ‘Professioneel en klantgericht telefoneren’

Doelgroep:
Deze communicatietraining is geschikt voor medewerkers met telefonische klantencontacten.

Leerdoelen:
Je leert hoe je op een professionele manier inhoud kunt geven aan uw telefonische klantcontacten. We maken je bewust van de impact die je telefonische communicatie heeft en hoe je jezelf hierin kunt onderscheiden en daadwerkelijk toegevoegde waarde kunt bieden.

Inhoud en opzet :
De telefoon is de hoofdingang van iedere organisatie. Het is één van de meest gebruikte communicatiemiddelen tussen de klant en je organisatie. De telefoon is onder ander een uitstekend middel voor het werven van nieuwe relaties, voor het opbouwen en onderhouden van bestaande relaties of voor wakker schudden van ‘slapende’ relaties.

De indruk die je klant van jouw organisatie overhoudt, hangt in beslissende mate af van de manier waarop je jezelf aan de telefoon gedraagt. Met een klantgerichte en persoonlijke benadering ben je immers het visitekaartje van jouw organisatie. Investeren in professioneel en klantgericht telefoneren leidt direct tot meer tevreden klanten en daarmee tot zichtbaar resultaat.

Onderwerpen

Klantgericht communiceren

  • Wat is communicatie?
  • Telefonisch communiceren
  • Stemgebruik
  • Lastige gesprekken

Gespreksopbouw

  • Gespreksstructuur
  • Inkomend telefoonverkeer
  • Uitgaand telefoonverkeer
  • Verschillende gesprekken

Gesprekstechnieken

  • Luisteren, samenvatten, doorvragen
  • Structuur vasthouden
  • Effectieve vragen
  • Positief en concreet taalgebruik

Telefoonvaardigheden

  • Begroeting
  • Wachtstand en doorverbinden
  • Boodschappen aannemen en achterlaten
  • Het gesprek afsluiten

Tijdens deze communicatietraining oefen je met eigen leerwensen en casuïstiek met een trainingsacteur.

Duur :

2 dagdelen
Groepsgrootte : Maximaal 8 deelnemers

Praktisch :

  • Dit is een incompany groepstraining.
  • De communicatietraining ‘Professioneel en klantgericht telefoneren’ kenmerkt zich door een boeiende afwisseling van theorie en praktische oefeningen en opdrachten, waarbij zelf ingebrachte casuïstiek als een rode draad door de training heen loopt.
  • Locatie door organisatie te bepalen of Soulid training & coaching kan hierin een voorstel doen.
Offerte aanvragen