Wie bewaakt jouw merkidentiteit?

Deel dit artikel

Zoals elk vakgebied is de communicatiesector aan verandering onderhevig. Door de economischecrisis kijken opdrachtgevers kritisch naar hun uitgaven voor marketingcommunicatie. Leken de bomen voorheen tot in de hemel te groeien, die tijd is voorbij. Over iedere uitgegeven euro wordt nagedacht. En, terecht!

Met name de full service bureaus – met zo’n beetje alle disciplines in huis – merken dat. Opdrachtgevers nemen afscheid en gaan in zee met specialisten op de diverse deelgebieden van communicatie; denk aan online en offline, maar ook bijvoorbeeld op het vlak van internal branding. Zo zijn ze goedkoper uit.

De beweging is begrijpelijk; in tijden van krapte zet je de tering naar de nering. Maar er is in mijn ogen ook een keerzijde. Door onafhankelijke experts in te schakelen verliest het beeld waarvoor het merk staat soms aan kracht. Het wordt divers, inconsistent en versnipperd omdat er niet altijd regie zit op het werk van de diverse partijen.

Bij Soulid formuleren we op deze trend een antwoord. Ook wij werken met experts op de diverse expertises, onder één dak – het dak van Soulid – zodat ze snel onderling kunnen afstemmen. Maar het zijn ondernemende professionals, die door Soulid worden ingezet als aan hun expertise behoefte is.

Als opdrachtgever betaal je niet mee aan een expertise waar je geen gebruik van maakt. Wat krijg je dus niet? Overheadkosten. Wat wel? Regie op je identiteit.

Wil jij dat wat je laat zien aan de buitenwereld klopt met wie je bent? Dat je ‘skin’ in lijn is met je ‘soul’? Dat je medewerkers echt ambassadeurs zijn van jouw merk en uitdragen wat jij wilt zijn? Misschien moeten we dan eens praten…of maak gebruik van onze gratis MerkScan ‘Word één’!

Lesley Kleef
Directeur Soulid